کمال شفیعی گفت: هرساله تعداد نشریات ادبیات کودک و نوجوان کمتر می‌شود و به ادبیات کودک و نوجوان به عنوان جنس دست دوم نگاه می‌شود.

گلایه یک شاعر از بی توجهی به ادبیات کودک و نوجوان /  جشنواره شعر فجر مستقل برای این حوزه برگزار شود

کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سهم حداقلی ادبیات کودک و نوجوان در جوایز ادبی گفت: متاسفانه به ادبیات کودک و نوجوان که باید به آن بیشتر از ادبیات بزرگسال توجه شود چرا که سرنوشت آینده مملکت ما به دست کودک و نوجوان امروز است، توجهی نمی‌شود.

وی افزود:اگر به ادبیات کودک و نوجوان یک کشور به درستی توجه شود تمام ساز و کار‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن درست می‌شود. متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان ما بی اهمیت‌ترین بخش در کشورمان است و در بحث آکادمیک هم دیر به موضوع ادبیات کودک و نوجوان پرداختیم. مسئولان فرهنگی هم دیر به این مسئله توجه کردند به دلیل اینکه ویترین و تراز عملکردشان خالی نباشد به ادبیات کودک و نوجوان توجه کردند.

وی افزود: هرساله تعداد نشریات ادبیات کودک و نوجوان کمتر می‌شود مگر کودکی و نوجوانی جنس دست دوم است که به ادبیات کودک و نوجوان به عنوان جنس دست دوم نگاه می‌شود. اگر امروز نسلی بی انگیزه را در جامعه می‌بینیم به دلیل پرورش ندادن آن هاست و به نقصی برمی گردد که در ساز و کار ادبیات کودک و نوجوان  ما وجود دارد. به کودکانمان فقط آموزش می‌دهیم و به پرورششان توجهی نمی‌کنیم. تمام این‌ها با توجه نکردن به ادبیات کودک و نوجوان ارتباط دارد. در حوزه ادبیات جایزه‌ای را مانند جشنواره شعر فجر برگزار می کنیم و به عنوان بخش جنبی و جزئی از جشنواره به ادبیات کودک و نوجوان نگاه می‌کنیم.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان بخش‌های مختلفی از جمله شعر کودک، شعر نوجوان، شعر خردسال، پژوهش‌های ادبی، ترانه کودک و ترانه نوجوان دارد، اظهار داشت: در جشنواره شعر فجر یک جایزه به بخش ادبیات کودک و نوجوان می‌دهیم آن هم جایزه‌ای که به طور مشترک به دو نفر داده می‌شود و یک پنجم، جایزه شعر بزرگسال است. هیچ جایزه‌ای در کشور به نام بزرگان ادبیات کودک و نوجوان برگزار نمی‌شود. شایسته است جایزه‌ای به نام قیصر امین پور و شاعران بزرگی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان حضور دارند مانند محمود کیانوش برگزار شود که به طور مستقل به ادبیات کودک و نوجوان می‌پردازد.  

شفیعی با اشاره به نبود انجمن ادبی خوبی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: اگر انجمنی در زمینه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند محصول کار همکارانم در این حوزه است. هیچ فکری برای پرورش شاعران این حوزه نکردیم. درصورتی که ادبیات کودک و نوجوان یکی از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین ادبیات جهان است و با این نوع ادبیات می‌توانیم جهان را تحت تاثیر خودمان قرار دهیم. کشور‌های دیگر هم همین کار را می‌کنند. این کار می‌تواند ما را به لحاظ قتصادی و فرهنگی جلو بیندازد، اما هیچ اقدام جدی و عملی در این حوزه نمی‌شود. شاعران جدی ادبیات کودک و نوجوان ما کمتر از حوزه بزرگسال هستند در حوزه ادبیات داستانی هم ۲۰ تا ۳۰ نفر فعال هستند و در حوزه بزرگسال در هر شهرستان حداقل ۵ تا ۱۰ انجمن ادبی وجود دارد اما زمانی به شاعران بزرگسال توجه می‌شود که خودشان می‌توانند انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های ادبیات کودک و نوجوان به خود شاعر و نویسنده این حوزه برمی گردد، بیان کرد: بخش عمده‌ای از محدودیت‌های ادبیات کودک و نوجوان به مسئولان برمی گردد به دلیل اینکه باید فرصت‌هایی را  برای راه اندازی کارگاه‌های ادبی در این حوزه فراهم کنند و این کارگاه‌ها در شهر‌های مختلفی چون کرمان، اهواز و سیستان و بلوچستان برگزار شود. باید در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آموزش دهیم از طرف دیگر جشنواره‌ها محل تشویق است از این رو در جشنواره‌ها به حوزه ادبیات کودک و نوجوان توجه شود. مگر یک شاعر کودک و نوجوان تا چه اندازه می‌تواند با هزینه خودش آموزش دهد.  من در تمام سال‌های فعالیتم توانستم ۲۰ تا ۳۰ شاعر  حوزه کودک و نوجوان را خصوصی آموزش دهم این افراد وقتی به آینده ادبیات کودک و نوجوان نگاه می‌کنند دلسرد یا کم کار می‌شوند. باید این نگاه جنس دست دوم  به ادبیات کودک و نوجوان  برداشته شود. جای چندین جایزه ادبی که به عنوان هفته فرهنگی در بخش‌های مختلف ادبیات کودک و نوجوان برگزار شود، خالی است. 

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به تنوع فرهنگی و گویشی در ایران تصریح کرد: هرکدام از گویش‌های ایرانی می‌تواند گنجینه‌ای برای ادبیات کودک و نوجوان باشد. در این بخش تهاجم فرهنگی نداریم بلکه با فراموشکاری فرهنگی مواجه هستیم. تیشه به ریشه فرهنگ قدیمی خودمان می‌زنیم و این یک فاجعه است که هیچ تمهیدی هم برای پاسداشتش نداریم. کار فرهنگی زمانبر و هزینه بر است باید برای حفظ این گنجینه‌ها هزینه کنیم و توجه ویژه‌ای به ادبیات کودک و نوجوان داشته باشیم، چون توجه به این بخش توجه به آینده کشورمان است و سعادت و سلامت کشور را تضمین می‌کند. شوربختانه  به ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یک شی ء تزئینی نگریسته می‌شود اگر مسئولان در این زمینه کاری می‌کنند برای رفع تکلیف است بهتر است جشنواره فجر مستقلی برای شعر کودک و نوجوان داشته باشیم همانطور که جشنواره فیلم فجر و فیلم کوتاه به صورت مستقل برگزار می‌شود.

شفیعی ادامه داد: می‌توانیم جشنواره‌ای ملی در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم این جشنواره به شعر کودک و نوجوان، خردسال و پژوهش‌های ادبی در این حوزه می پردازد. در بخش ادبیات کودک و نوجوان می‌توان کار‌های بزرگی کرد و برنامه ریزی جدیدی برای این حوزه تعریف شود. اگر می‌خواهیم یک ادبیات غنی، جامعه‌ای سلامت و تضمین شده داشته باشیم به شکل آکادمیک به ادبیات کودک و نوجوان بپردازیم. هنوز دکترای ادبیات کودک و نوجوان در کشور نداریم که این نشانه ضعف و عقب ماندگی است.

وی ادامه داد:ادبیات کودک و نوجوان می‌تواند بسیار افتخار آفرین باشد در طول ۵۰ سال جوایر بین المللی را کسب کرد کاری که ادبیات بزرگسال در تمام این سال‌ها نتوانست انجام دهد چرا که این ادبیات با سوء مدیریت و بی توجهی به حاشیه رانده شد. ادبیات کودک و نوجوان باید اولین و مهمترین اولویت ما در کشور به خصوص در بحث پرورش باشد. در هراستان جلساتی برای این ادبیات برگزار شود به گونه‌ای به این ادبیات بپردازند که سالانه حداقل دو جشنواره مهم و تاثیرگذار برای  ادبیات کودک و نوجوان هم در حوزه داستان هم شعر داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.